Page 6 - Seutulainen 2017-12
P. 6
Joulun hartaus
heijastuu ikoneista
Eija paljastaa. esittävät.
Mukana Villa Armaan Ikoni ei ole taulu: siinä ei
näyttelyssä ovat myös Liisa tarvita kehyksiä, ikoni riittää
Holst, Olli-Pekka Juvalainen, sellaisenaan.
Kastehelmi Kontio, Konsatan- Vertauskuvallisesti sano-
tin Ksenopoulos, Satu Ojala, taan, että ikonin valmistusai-
Katriina Pentti, Riitta-Liisa neissa yhdistyy koko luoma-
Suikki, Kyllikki Susi, Anita Vilp- kunta. Kasvikuntaa edustavat
punen. ikonilauta, pohjustuksen alle
tuleva kangas ja valmiin iko-
Mikä on ikoni nin päälle tuleva suojaöljy.
Eläinkuntaa edustavat värin
Ikonissa kuvan harkittu as- sideaineena käytetty munan
keettinen viivarytmi ja puhtaat keltuainen ja pohjustuksen
väripinnat ovat olennaisia. Vä- kalaliima. Kivikuntaa ikonissa
rit, yksityiskohtien merkitys, edustaa pohjustuksen liitujau-
Hellyyden Jumalanäiti -ikonissa kirjakääröön on kirjoitettu ote
Matteuksen kirjasta: Sallikaa lasten tulla… esineet, henkilöt, jopa henki- ho ja maa-aineista valmistetut
löiden asento ja vaatetus sekä värihiukkaset.
kokonaisuuden sommittelu Kaikki työvaiheet lehtipui-
I konit ja pyhät ku- säväyttivät jo vuosikymmeniä ovat kaikki säädeltyä. Ikoneil- sen laudan valinnasta alkaen
vat ovat jälleen
le on myös luonteenomaista
on suoritettava huolella, jotta
sitten.
tuomassa katso- Eija on Suomen Ikonimaa- käännetyn perspektiivin luo- ikoni säilyisi mahdollisimman
jilleen levollista tunnelmaa ja larit ry:n jäsen. ma kaksiulotteisuus. kauan.
valoa loppuvuoden pimeyteen - Ikonimaalaus ei oikeas- Ikonia maalattaessa ei Munatempera-maalauk-
Kangasalan Pikonlinnassa si- taan ole harrastus, vaan se on pyritä luonnonmukaisuuteen sessa värit säilyvät huomatta-
jaitsevassa galleria Art Villa jokaisen omakohtaisesti koke- vaikkapa korvien muodossa vasti paremmin kuin esimer-
Armaassa. ma tunnetila, Eija määrittelee. tai silmien rakenteessa, eikä kiksi öljyvärimaalauksessa.
Näyttelyssä on esillä yli Ikonit maalataan aina pe- ikoneihin laiteta koskaan te- Monet malleina käytetyt iko-
sata ikonia eri ikonimaalaril- rinteisistä malleista. Työjärjes- kijän nimeä, mutta niissä on nit ovatkin miltei tuhat vuotta
ta. Joukossa on Piispa Arsenin tys on kanonisoitu jo Bysantin aina tekstit, keitä henkilöt vanhoja.
ikoneita ja sekatekniikalla to- aikakaudella, joten mitään
teutettuja enkelipiirroksia sekä uutta ei tarvitse keksiä.
yhdentoista aktiivisesti ikonei- Ikonimaalaajalla on taiteel-
ta maalaavan henkilön töitä, linen vapaus tietyissä rajoissa,
kuin myös Lammilla sijaitsevan mutta nuo rajat on tunnetta-
Luostarikeskus Panagian omis- va. Muutamia perussommi-
tuksessa olevia ikoneita. telmia on aina noudatettava Jumalanäidin
Erityisesti enkeleihin pai- ja on tiettyjä peruspiirteitä, kuolonuneen
nottunut näyttely tarjoaa laa- symboleja ja viitteitä, jotka nukkumisen
juutensa lisäksi esimerkkejä huomioiden voi myös raken- ikonissa Neit-
syt Marian
erilaisista ikonin tekemisen taa omia sommitelmia. Aluksi sielu on kuin
tekniikoista ja taidesuuntauk- riittää, että syventyy työhön ja kapalovauva-
sista. noudattaa perussääntöjä. na Jeesuksen
- Keskittyminen on tärke- käsivarrella.
Pietarin
Tarkasti ohjattu ää ja takuuvarmasti arkihuolet kädessä on
kuva-aihe unohtuvat. Paras anti on ollut suitsutusas-
mielen seesteisyys, hän miettii. tia, Paavali
Ikoninäyttelyssä on tuttuun - Usein ikoniin maalatta- seisoo toisel-
la puolella
tapaan nähtävillä ikoneita van raamatullisen henkilön arkkua, jossa
kangasalalaiselta Eija Koto- piirteisiin tulee jotakin ikonin kuollut Maria
vaaralta, jonka elämää ikonit saajan tai maalaajan piirteistä, lepää.
6 12/2017