Page 4 - Seutulainen 2019-03
P. 4
PÄÄKIRJOITUS
voi vähentää päästöjä lähinnä au-
Kuva: Studio Karling Järkeä ja liityntäpysäköintiä ja autoilemalla
toilemalla vähän, hyödyntämällä
niukasti kuluttavalla autolla tai
sydäntä ajotavalla.
Näkemällä hieman vaivaa
liikenteeseen liikkumisen suunnitteluun voit vä-
hentää turhaa autoilua, säästää
aikaa ja rahaa. Esimerkiksi järkevä
moottorivalinta alentaa sekä kus-
tannuksia että päästöjä.
Liian pienet rengaspaineet
paitsi lisäävät renkaiden kulumis-
V iime aikoina eri asiointiin, kuten vaikkapa lasten ympäristöongelmien aiheuttajis- ta ja huonontavat liikenneturval-
Kuitenkin liikenne on yksi
tahoilta on tullut
hakemiseen ajoissa päiväkodista,
lisuutta, myös lisäävät polttoai-
esityksiä, joiden kauppamatkoihin ja omien ikään- ta. Se kuluttaa luonnonvaroja ja neen kulutusta. Samoin tekevät
mukaan autoilua pitäisi hankaloit- tyneiden vanhempien asioiden energiaa, heikentää ilmanlaatua sähkölaitteiden ja ilmastoinnin
taa ja tehdä siitä kalliimpaa, jotta hoitamiseen. ja aiheuttaa melua, tuottaa jä- liian ahkera käyttö. Vastuullinen
ihmiset siirtyisivät käyttämään - Ihmiset valitsevat aina it- tettä ja vaatii suuria maa-alueita. autoilija käyttää kylminä vuoden
muita kulkumuotoja. Sata vuot- selleen parhaiten sopivan kul- Vaikka autoilusta ei voidakaan aikoina moottorin lämmittimiä,
ta täyttävän Autoliiton mielestä kumuodon. Valintaan vaikuttaa lähitulevaisuudessa luopua, sitä välttää tyhjäkäyntiä ja käyttää niin
tämä on väärä lähestymistapa. kustannusten lisäksi saatavuus, voidaan järkevöittää. Viime vuosi- maantieliikenteessä kuin taaja-
- Autoa käyttävät aivan ta- joustavuus, matka-aika, turvalli- na Suomessa ovat yleistyneet bio- missakin suurinta vaihdetta, jolla
valliset työssäkäyvät ihmiset arjen suus ja moni muu asia. Henkilö- polttoaineet ja sähköautot, joita moottori vetää hyvin.
asioihin, joiden hoitaminen ei autoilua ei pidä keinotekoisesti käyttämällä liikenteen hiilidioksi- Oikeita päätöksiä luonnon ja
käytännössä ilman autoa onnistu. hankaloittaa, jotta ihmiset siirtyi- dipäästöjä voi vähentää. Netistä kaiken muunkin hyväksi täytyy
Auton käyttötarve ei rajoitu maa- sivät käyttämään itselleen huo- löytää hyviä vinkkejä esimerkiksi syntyä paitsi päättäjien ja bisnek-
seudulle, kuten monesti annetaan nommin soveltuvaa kulkumuo- kimppakyydeistä ja ekologisesta sen saleissa, myös siinä kaikkein
ymmärtää, Autoliiton toimitus- toa. Meidän ei pidä tahallaan autoilusta. tutuimmassa paikassa eli ratin ja
johtaja Pasi Nieminen toteaa. kurjistaa Suomessa asumista, Liikenteen hiilidioksidipääs- penkin välissä.
Autoa tarvitaan työssä käyn- työskentelemistä ja yrittämistä, töjen määrä riippuu suoraan
tiin ja muuhun välttämättömään Nieminen painottaa. polttoainekulutuksesta. Autoilija Moona Metsoila
Julkaisija: Seutulainen Oy, Kangasalantie 921, 36200 Kangasala Päätoimittaja/ laskutus Moona Metsoila 050 537 7774
moona.metsoila@seutulainen.fi Myynti Tapio Metsoila 050 5318137
Jakelu: Posti Group Oyj:n ja Ykkösjakelut Oy:n osoitteeton jakelu joka kotiin: Yhteystiedot: www.seutulainen.fi
Kangasala, Sahalahti, Luopioinen, Pälkäne, Kuhmalahti, Nokia, Pirkkala, Lempäälä, Lehden vastuu virheistä rajoittuu ilmoitusten hintaan.
Orivesi, Juupajoki ja Itä-Tampere (Vehmaisista Kämmenniemeen). Päiväjakelu talous- Veloitamme ilmoitusten, juttujen ja kuvien luvattomasta
alueella, jossa asuu noin 126 300 kuluttajaa. Lisäksi teline- ja tapahtumajakelua. käytöstä.
• Useita puhujia
• 100 kävijää saa tuotekassin
• Lapsille Frozen-prinsessat Anna ja Elsa
Liput: Lippupiste ja Kangasala-talo | www.solidantic.fi | FB: Naisten messut Kangasala 2019
4 3/2019