Page 4 - Seutulainen 2019-06
P. 4
PÄÄKIRJOITUS
Kuva: Studio Karling Tervetuloa den yhdistys Suoma ry:n teettämän
kyselytutkimuksen mukaan jopa 74
prosenttia suomalaisista aikoo mat-
Pirkanmaalle – kustaa tänä vuonna kotimaassa. Eri-
tyisesti nuoret liputtavat kotimaan-
Suomi pienois- matkailun puolesta.
Kolmen viime vuoden aikana
kotimaanmatkailua ovat eniten lisän-
koossa neet 18–44-vuotiaat. Nuoremmista
ikäryhmistä etenkin 25–34-vuotiaiden
joukossa tärkeimmäksi syyksi nousee
M aakuntaamme kiinnostus paikallisuuteen, ja kolman-
nes samasta ikäryhmästä on lisännyt
matkailun maail-
mankartalle tekevä joka lajia. Tasokasta elokuvafestivaalia suunnistustapahtuma on Kangasalan matkustusta kotimaassa, koska se on
Pirkanmaan Matkailu ry innostuu ja teatteria, pientä ja suurta taide- vuonnaan paisumassa kaikkien aiko- ilmastoystävällisempää.
määrittelemään Pirkanmaan suoras- näyttelyä, designeä. Kansainvälisiä jen suurimmaksi. Suosikkeja tänä kesänä ovat
taan mini-Suomeksi. Onhan täällä nimiä korkeakulttuurin saralta, kan- Pirkanmaa on siis koko Suomi luontokohteet, kaupunkikohteet, päi-
sentään lähestulkoon kaikkea, mitä sanmusiikkia sekä iskelmää; rokkia, pienoiskoossa. väretket lähiseuduille, retkeily ja pati-
lomaileva ihminen suinkin voi toivoa, rauhaa ja rakkautta. Museoistakin voi Matkailulla on yhä suurempi kointi sekä hyvinvointilomat hotellissa
merenrantaa lukuunottamatta. valita muinaishistoriaa tai muumeja ja merkitys Suomen kansantaloudelle. tai kylpylässä.
Kaikenlaiset luontotyypit ovat kaikkea siltä väliltä. Ruokamatkailukin Se luo uusia yrityksiä, edesauttaa inf- Olisikin hyvä muistaa nähdä ja ar-
edustettuina, löytyy loputonta erä- sisältää paljon enemmän kuin sen rastruktuurin kehittämistä, tuo työtä vostaa kotikulmiaan. Usein on vaikea
maata ja kaikkein aidointa maalais- “kaks pötköö mustaa”. Slow food ja toimeentuloa. Matkailun kokonais- tarkentaa katsettaan lähelle, eikä ku-
maisemaa - pääsee jylhille kallioille, travel on jo maailmalla huipputrendi- vaikutus bruttokansantuotteeseen on kaan ole profeetta omalla maallaan,
syviin rotkoihin, saarille, harjuille aja- kästä, ja meillähän on mitä maistella. 8,3 prosenttia. Se on ainoa vientiala, mutta kannattaa muistuttaa itseään
tuksiaan tuulettamaan. Tunnin parin Monipuolisia liikunnan palveluja joka maksaa Suomeen myös arvon- huomaamaan se kaikkein omin aarre.
sisällä ehtii joen varteen, järven ran- ja tapahtumia on kautta maakunnan. lisäveron. Vientiin rinnastettava mat- Jospa sitä itse kukin kylväisikin loma-
taan tai kosken ääreen. Mainitsematta ei voi jättää muun kailutulo oli 4,6 miljardia kaksi vuotta budjettinsa euroja mahdollisimman
Kaikenlaisia aktiviteetteja on tar- muassa Jukolan Viestiä, joka tänä sitten. Se on suurempi kuin maan lähelle, omaa hienoa Pirkanmaata
jolla vain viiden minuutin päässä maa- vuonna tulvahtaa Kangasalan maise- kaikki korkean teknologian vienti yh- hyödyttämään.
ilman johtavista teknologiayrityksistä. miin. Tämä Suomen suurin urheilu- teensä.
Kulttuuririentoja on järjestettynä tapahtuma ja maailman merkittävin Suomen Matkailuorganisaatioi- Moona Metsoila
Julkaisija: Seutulainen Oy, Kangasalantie 921, 36200 Kangasala Päätoimittaja/ laskutus Moona Metsoila 050 537 7774
moona.metsoila@seutulainen.fi Myynti Tapio Metsoila 050 5318137
Jakelu: Posti Group Oyj:n ja Ykkösjakelut Oy:n osoitteeton jakelu joka kotiin: Yhteystiedot: www.seutulainen.fi
Kangasala, Sahalahti, Luopioinen, Pälkäne, Kuhmalahti, Nokia, Pirkkala, Lempäälä, Lehden vastuu virheistä rajoittuu ilmoitusten hintaan.
Orivesi, Juupajoki ja Itä-Tampere (Vehmaisista Kämmenniemeen). Päiväjakelu talous- Veloitamme ilmoitusten, juttujen ja kuvien luvattomasta
alueella, jossa asuu noin 126 300 kuluttajaa. Lisäksi teline- ja tapahtumajakelua. käytöstä.
4 6/2019