Page 4 - Seutulainen 2021-03
P. 4
Konepelti kohti kevättä
Kuva: Studio Karling Käyttövoima- polttokennoauto, joka saa
PÄÄKIRJOITUS
energiansa vedystä ja hapesta
tuotetusta sähköstä. Se ei tar-
vitse isoja painavia akkuja, joi-
kalliita harvinaisia mineraaleja,
keskustelussa den valmistamiseen louhitaan
ja joiden ikäkaaren loppupääs-
sä odottaa kierrätysongelma.
on monta kaistaa ainakin aluksi pääasiassa
Vetyautoja sovellettaneen
raskaassa kalustossa, johon
akkusähkö ei kaikilta osin so-
A utoilun kustan- puuttelivat ekonimistin ar- raaka-aineita enemmän kuin vellu. Vetyauto ei saastuta aja-
nukset niin per-
essa eikä kuluta öljyä. Vetyä
heyksikön kuin viota. Niiden mukaan polt- tavallista autoa tehtäessä, ai- syntyy teollisuuden sivutuot-
kansantaloudenkin tasolla tomoottoriautot edustavat nakin jos tehdas sijaitsee Kes- teena, ja sitä voidaan myös
kuuluu suomalaisten lempiai- autokannan valtavirtaa myös ki-Euroopassa, jossa sähköä valmistaa vedestä.
heisiin. Eipä ihme, että talous- ensi vuosikymmenellä, ohan tuotetaan usein kivihiilellä. Tarjottimella ovat myös
tieteilijä Sanna Kurrosen en- autokannan kierto on Suo- Vasta kun ajoa kertyy 30 000 erilaiset ladattavat hybridit
nustus polttomoottoriautojen messa yli 20 vuoden mittai- kilometrin vuositasolle, alkaa sekä kaasuautot. Mielenkiin-
arvon sukelluksesta kirvoitti nen. Vaikka sähköautojen sähköauton elinkaaripäästöt nolla odotetaan, minkälaisia
kiivasta blogikirjoittelua. määrä kasvaa noin 600 000 pienentyä, riippuen tietysti ratkaisuja teknologia tarjoi-
Kurronen perusteli arvi- autoon, noin 80 prosenttia vahvasti siitä, millä keinoin tuo lee uusien järkevien käyttö-
onsa fossiilisilla polttoaineilla autokannasta kulkee vielä ajamiseenkin käytetty sähkö voimien saralla. Kaikenlaista
ajamisen kallistumisella sekä vuonna 2030 polttomoottoril- on tuotettu. hyvää ja kannatettavaa on
polttomoottoriautojen valmis- la, sanoi Autoalan Keskusliiton Sähköauton akkua moi- varmasti vielä vasta tulossa.
tuksen loppumisella, ja näki toimitusjohtaja Pekka Rissa. titaan kalliiksi, ja oman rasit- Itseäni ainakin kiinnostaa ko-
tulevaisuuden Suomen eu- Ihan oma aiheensa on sit- teensa tuo myös latausver- vasti kuulla lisää myös uusiu-
rooppalaisten polttomoottori- ten se, kuinka kannatettavaa koston rakentaminen riittävän tuvaa biopolttoainetta käyttä-
autojen loppusijoituspaikana autokannan sähköistäminen tiheäksi. västä dieselautosta.
kymmenen vuoden sisällä. edes on. Sähköauton valmis- Kiinnostavampi versio
Autoalan järjestöt top- tamiseen kuluu energiaa ja sähköautojen joukossa on Moona Metsoila
Julkaisija: Seutulainen Oy, Kangasala Päätoimittaja/ laskutus
[email protected] Moona Metsoila 050 537 7774
Myynti Tapio Metsoila 050 5318137
Jakelu: Posti Group Oyj:n ja Ykkösjakelut Oy:n osoitteeton jakelu joka kotiin: ja Pia Sintonen 050 441 1294
Kangasala, Sahalahti, Luopioinen, Pälkäne, Kuhmalahti, Pirkkala, Lempäälä, Orivesi, Yhteystiedot: www.seutulainen.fi
www.seutulainen.fi ja Itä-Tampere (Vehmaisista Kämmenniemeen). Päiväjakelu talousalueella, jossa Lehden vastuu virheistä rajoittuu ilmoitusten hintaan.
asuu yli 90 000 kuluttajaa. Lisäksi teline- ja tapahtumajakelua. Veloitamme ilmoitusten, juttujen ja kuvien luvattomasta käytöstä.
A
Alstor–pienmetsäkoneet lstor–pienmetsäkoneet
w
www.alstornland.ww.alstornland.
Pihapuiden
kaadot ja
kantojen
jyrsintä
4 3/2021