Page 15 - Seutulainen 2016-06
P. 15
Pirkkalan
peruskoulun
marxilainen
kokeilu 1973–75
Ä lä suhtaudu kri- tuotettu historian opetus-
moniste, jota käytettiin luku-
tiikittä uutisiin
tai siihen mitä vuonna 1974–1975 Pirkkalan
koulussa opetetaan totuu- kunnan peruskouluissa viiden-
tena. Jopa historia, jota luet, nen luokan opetuksessa. Mo-
on näkökulma tapahtumista. nisteen näkökulma noudatti
Ovelimmat vallankumoukset marxilaista historiankäsitystä
ja muutokset yhteiskunnassa ja siinä korostettiin yhteiskun-
on toteutettava hitaasti, jotta taluokkia sekä yhteiskuntajär-
uhriksi joutuvat eivät huomai- jestelmän riippuvuutta tuotan-
si sitä eivätkä reagoisi. Siksi non rakenteesta. Väitettiin,
viisas juonittelu on hidasta ja että aineisto oli peräisin Neu-
huomaamatonta yhteiskun- vostoliitosta, suurimmaksi
nassamme. osaksi kopiota Petroskoissa
Jari Leskisen kirja “Koh- 1950-luvulla painetusta suo-
ti sosialismia” (2015) kertoo menkielisestä historian oppi- koska Pirkkalan kokeiluun oh- Kaikki porvaripuolueet,
lasten aivopesusta, jolla oli kirjasta. jattiin suurimmat rahamäärät. SDP sekä SKDL:n enemmistö
tarkoitus saada heidät äänes- Pirkkalan kokeilun päätyttyä tuomitsivat opetuskokeilun.
tysikään mennessä ylistämään sen tulokset oli tarkoitus ottaa Vain SKP:n taistolainen vä-
SDP:n sosiaalisen kasvatuksen Uutinen skandaalis- käyttöön Suomen kaikissa pe- hemmistö paheksui ”taantu-
ihanteita. Pirkkalan monis- ta levisi ruskouluissa. muksellista hyökkäystä ope-
teeksi nimetty materiaali oli Kokeilua koitettiin salata tuksen vapautta vastaan”,
opetusministeriön, koulu- Kokeilua johtivat ja sen toi- ja siitä valehdeltiin sumeile- kun Kouluhallitus päätti ke-
hallituksen ja Tampereen yli- meenpanivat SDP:n koulutus- matta. Koululaisten vanhem- väällä 1975, ettei Pirkkalan
opiston psykologian laitoksen poliittiset poliitikot, asiantunti- mat eivät tienneet millaista opetuskokeilua jatketa.
opetusmenetelmäkokeilussa jat ja virkamiehet. Nämä olivat täysin yksipuolista poliittista Pirkkalan monisteesta
miehittäneet puoluepoliittisina propagandaopetusta lapset kirjoitettiin yli 1 500 juttua,
virkanimityksinä opetusminis- saivat. useita radio- ja TV-juttuja.
teriön ja kouluhallinnon, pääl- ETYK-kokouksen vuoksi suo-
lepäsmäreinä opetusministeri mettumisen malliesimerkistä
Ulf Sundqvist ja kouluhallituk- Suomettumisen kiiri tietoa täällä olevien ul-
sen pääjohtaja Erkki Aho. sesonkiaika komaisten toimittajien kautta
Toimeenpanijoina oli aka- ympäri maailmaa.
teemisia vasemmistolaisia, Pirkkalan kokeilu päättyi kan- Syylliset lasten aivopesuun
Suomen johtavista psyko- salliseen skandaaliin keväällä selvisivät pelkillä huomautuk-
logian tutkijoista koostuva 1975, kun osia kokeilusta tuli silla. ”Sanallinen huomautus
ryhmä, lähinnä Tampereen julkisuuteen. Hanke määrättiin tulevaisuuden varalle” oli
Yliopistosta. He vastasivat ko- lopetettavaksi ja oikeuskansle- suurin rangaistus. Nämä “tuo-
Jari Leskinen on valtiotietei- keilun opetussuunnitelmien ja rin virasto tutki asian. Opetta- miot” kyllä ymmärtää, olihan
den tohtori sekä Helsingin -materiaalien valmistamisesta jien Ammattijärjestö OAJ esitti suomettuminen pahimmillaan
yliopiston poliittisen histori- sekä psykologisten kokeiden kevätkokouksessaan antamas- juuri tuona aikana.
an dosentti ja Maanpuolus- toteuttamisesta. Tutkimusryh- saan julkilausumassa jyrkän
tuskorkeakoulun sotahisto-
rian dosentti. Nykyisin hän mä käytti itsestään nimilyhen- vastalauseensa siitä, että kou- Lähteet: siltalapublishing.fi/
on strategisen rikosanalyysin nettä PETO. lulaitosta oli Pirkkalassa yritet- kirja, Pertti Rampanen/US Pu-
erikoistutkija Keskusrikos- Koulutoimen muut todel- ty käyttää yksipuoliseen poliit- heenvuoro, MV-lehti Wikipe-
poliisissa.
liset kehitysohjelmat kärsivät tiseen kasvatukseen. dia, Aamulehti, yle.fi
Jo 10 vuotta vaikuttavaa mainontaa 7/2016 15