Page 11 - Seutulainen 2018-03
P. 11
Käännä konepelti kevääseen
Autoiluun
tulossa
biologinen
vallankumous
Ensimmäinen biokaasutankkaus juuri
Ruotsista haettuun VW Touraniin.
K eskustelu yksi- Sähkö Etanoli ja LPG mällä biometaanilla. Suomen
kauppataseen ja työllisyyden
tyisautoilusta ja
sen ympäristölle Viime vuonna Suomessa re- Rinnastan nämä kaksi, joita kannalta merkitys on myös ai-
aiheuttamista ongelmista on kisteröitiin ainoastaan noin yhdistää melko edullinen hin- van olennainen.
vellonut viime vuosina kiih- 500 täyssähköautoa. Niiden ta, mutta korkean puoleinen Biometaanin oheistuot-
keänä ja huoli ilmastonmuu- ongelmia ovat edelleen kor- kulutus. LPG on jo väistymäs- teena syntyy hiilidioksidia,
toksesta sekä ilmansaasteista kea hankintahinta, puutteel- sä, eikä Suomessa edes saata- johon Suomessa kehitetyllä
varsinkin suurissa kaupungeis- linen akkuteknologia, lyhyt villa. Ruotsin pitkät kokemuk- teknologialla voidaan ”se-
sa nousivat viime vuonna eri- tai lyhyehkö toimintasäde ja set etanoliautoista eivät anna koittaa” vetyä. Lopputulos
tyisesti tapetille. Dieseliä ja pitkät latausajat. Siitä huoli- mitenkään rohkaisevaa kuvaa on samaa metaania, jonka
bensiiniä ollaan ”julistamassa matta useat autovalmistajat senkään tulevaisuudesta. varastointi ja jakelu on yksin-
pannaan” ja vaihtoehdoiksi ovat valinneet sähköauton tu- kertaista toteuttaa hajautetun
tarjotaan sähköä, etanolia, eri- levaisuuden strategiakseen. Ei Maakaasu energiatuotannon mallilla.
laisia hybridejä, (bio-)metaania siksi, että heillä olisi valmiuksia Euroopassa on laajat tehdas-
(CNG) ja Keski-Euroopassa ratkaista ongelmat, vaan siinä CNG, eli kompressoitu maa- valmisteisten CNG-autojen
myös nestemäistä ajoneuvo- pelossa, että jäävät jälkeen kil- kaasu näyttää nousevan var- markkinat niin uusissa kuin
kaasua (LPG). Epävarmuus pailijoista. Lisäksi sähköautoa sinkin pitkien etäisyyksien ja käytetyissäkin ja polttomoot-
tulevasta ja poliittinen käden- rasittaa sähkön tuotannon ja kylmän ilmaston alueilla rat- torin voi konvertoida helpos-
vääntö ovat olleet omiaan jakelun vaatimat jätti-inves- kaisevaan rooliin. Suomen vie- ti kaasutoimiseksi. Ainakin
jarruttamaan uusien autojen toinnit. Aurinkosähkön nimiin lä harvahko tankkausverkosto tankkauspisteen lähellä asuvil-
hankkimista, mutta vanhojen- vannotaan, mutta silti tätä kasvaa tasaisesti osittain Ve- le ja säännöllisesti ohi ajaville
kin kohdalla pelätään erityi- markkinaa hallitsevan Teslan näjältä tuotavan maakaasun CNG on jo nyt taloudellisesti
sesti veronkorotuksia. aurinkovoimatoimitukset ovat varassa, mutta alueellinen ykkösvaihtoehto. Metaaniau-
Kun siihen lisätään vielä laskusuunnassa. Pohjoisis- biokaasun tuotanto on jo ot- toissa on myös bensiinisäiliö,
eri energiamuotojen tuotta- sa olosuhteissa sähköauton tamassa suuria harppauksia. eli matkanteko onnistuu myös
jien ja jakelijoiden intressit, ongelmat korostuvat ja etua Tuotantoprosessin hyödyt ei- kaasutankkausverkoston ul-
tulee auton vaihtamisesta saavutetaan lähinnä taajama- vät jää pelkästään autoiluun. kopuolella. Jo nykyisen kaasu-
harvinaisen monipiippuinen liikenteessä. Jätteiden käsittelystä saata- tankkausverkoston puitteissa
harkintaprosessi. Faktat pitäi- van metaanin talteen otto autoilun tulevaisuus on useim-
si olla hallussa, mutta niitä ei Sähköhybridit on jo arkipäivää, mutta myös pien ulottuvilla.
voi lukea suoraan valmistajien elintarviketuotannossa hiilen Vastoin yleistä uskomusta
pörssitiedotteista. Poliittinen Sähkö- ja polttomoottorin yh- sidonta ja mikrobiologia syr- autoilun vallankumous onkin
ohjaus taas on useimmiten distelmä soveltuu nykyiseen jäyttävät nykyiset viljelymene- enemmän biologinen kuin
väljä kompromissi eri intressi- infraan hyvin, joten niiden telmät lähivuosikymmeninä. teknologinen.
piirien lobbaajien ja uskomus- markkinaosuus pitänee lähi- Tuotannon ylijäämistä ja sivu-
ten välillä. Vuosia kerätyn ”ko- vuodet ja hiipuu 10-15 vuo- virroista muodostuu metaa- Timo Isosaari
van datan” pohjalta tiivistäisin den aikajänteellä, ellei hyöty- nipotentiaali, jolla vähintään Kirjoittaja pyörittää
tulevaisuuden näin: suhdetta parantavia teknisiä kolmannes Suomen autokan- bioenergian ja kaasu-
ratkaisuja kyetä kehittämään. nasta kulkisi lähes päästöttö- autoilun yritystä.
Tietoa kaasuautoilusta: Timo Isosaari puh 044 3271 830 3/2018 11