Page 11 - Seutulainen 2018-03
P. 11

Käännä konepelti kevääseen





        Autoiluun


        tulossa



        biologinen



        vallankumous



                                                             Ensimmäinen biokaasutankkaus juuri
                                                             Ruotsista haettuun VW Touraniin.



          K       eskustelu  yksi-  Sähkö                  Etanoli ja LPG           mällä biometaanilla. Suomen
                                                                                    kauppataseen ja työllisyyden
                  tyisautoilusta ja
                  sen ympäristölle   Viime vuonna Suomessa re-  Rinnastan nämä kaksi, joita   kannalta merkitys on myös ai-
        aiheuttamista ongelmista on   kisteröitiin ainoastaan noin   yhdistää melko edullinen hin-  van olennainen.
        vellonut  viime  vuosina  kiih-  500 täyssähköautoa. Niiden   ta, mutta korkean puoleinen   Biometaanin oheistuot-
        keänä ja huoli ilmastonmuu-  ongelmia ovat edelleen kor-  kulutus. LPG on jo väistymäs-  teena syntyy hiilidioksidia,
        toksesta sekä ilmansaasteista   kea hankintahinta, puutteel-  sä, eikä Suomessa edes saata-  johon Suomessa kehitetyllä
        varsinkin suurissa kaupungeis-  linen akkuteknologia,  lyhyt   villa. Ruotsin pitkät kokemuk-  teknologialla voidaan ”se-
        sa nousivat viime vuonna eri-  tai lyhyehkö toimintasäde ja   set etanoliautoista eivät anna   koittaa”  vetyä.  Lopputulos
        tyisesti tapetille. Dieseliä ja   pitkät latausajat. Siitä huoli-  mitenkään rohkaisevaa kuvaa   on samaa metaania, jonka
        bensiiniä ollaan ”julistamassa   matta useat autovalmistajat   senkään tulevaisuudesta.   varastointi ja jakelu on yksin-
        pannaan” ja vaihtoehdoiksi   ovat valinneet sähköauton tu-                  kertaista toteuttaa hajautetun
        tarjotaan sähköä, etanolia, eri-  levaisuuden strategiakseen. Ei  Maakaasu  energiatuotannon mallilla.
        laisia hybridejä, (bio-)metaania   siksi, että heillä olisi valmiuksia      Euroopassa on laajat tehdas-
        (CNG) ja Keski-Euroopassa   ratkaista ongelmat, vaan siinä   CNG, eli kompressoitu maa-  valmisteisten CNG-autojen
        myös nestemäistä ajoneuvo-  pelossa, että jäävät jälkeen kil-  kaasu näyttää nousevan var-  markkinat niin  uusissa kuin
        kaasua (LPG). Epävarmuus   pailijoista. Lisäksi sähköautoa   sinkin pitkien etäisyyksien ja   käytetyissäkin ja polttomoot-
        tulevasta ja poliittinen käden-  rasittaa sähkön tuotannon ja   kylmän ilmaston alueilla rat-  torin voi konvertoida helpos-
        vääntö ovat olleet omiaan   jakelun vaatimat jätti-inves-  kaisevaan rooliin. Suomen vie-  ti kaasutoimiseksi. Ainakin
        jarruttamaan uusien autojen   toinnit. Aurinkosähkön nimiin   lä harvahko tankkausverkosto   tankkauspisteen lähellä asuvil-
        hankkimista, mutta vanhojen-  vannotaan,  mutta silti  tätä   kasvaa tasaisesti osittain Ve-  le ja säännöllisesti ohi ajaville
        kin kohdalla pelätään erityi-  markkinaa hallitsevan Teslan   näjältä tuotavan maakaasun   CNG on jo nyt taloudellisesti
        sesti veronkorotuksia.   aurinkovoimatoimitukset ovat   varassa, mutta alueellinen   ykkösvaihtoehto. Metaaniau-
           Kun siihen lisätään vielä   laskusuunnassa. Pohjoisis-  biokaasun tuotanto on jo ot-  toissa on myös bensiinisäiliö,
        eri energiamuotojen tuotta-  sa olosuhteissa sähköauton   tamassa suuria harppauksia.   eli matkanteko onnistuu myös
        jien ja jakelijoiden intressit,   ongelmat korostuvat ja etua   Tuotantoprosessin hyödyt ei-  kaasutankkausverkoston ul-
        tulee auton vaihtamisesta   saavutetaan lähinnä taajama-  vät jää pelkästään autoiluun.   kopuolella. Jo nykyisen kaasu-
        harvinaisen monipiippuinen   liikenteessä.         Jätteiden käsittelystä saata-  tankkausverkoston puitteissa
        harkintaprosessi. Faktat pitäi-                    van metaanin talteen otto   autoilun tulevaisuus on useim-
        si olla hallussa, mutta niitä ei  Sähköhybridit    on jo arkipäivää, mutta myös   pien ulottuvilla.
        voi lukea suoraan valmistajien                     elintarviketuotannossa hiilen   Vastoin yleistä uskomusta
        pörssitiedotteista. Poliittinen   Sähkö- ja polttomoottorin yh-  sidonta ja mikrobiologia syr-  autoilun vallankumous onkin
        ohjaus taas on useimmiten   distelmä soveltuu nykyiseen   jäyttävät nykyiset viljelymene-  enemmän biologinen kuin
        väljä kompromissi eri intressi-  infraan  hyvin,  joten  niiden   telmät lähivuosikymmeninä.   teknologinen.
        piirien lobbaajien ja uskomus-  markkinaosuus pitänee lähi-  Tuotannon ylijäämistä ja sivu-
        ten välillä. Vuosia kerätyn ”ko-  vuodet ja hiipuu 10-15 vuo-  virroista muodostuu metaa-  Timo Isosaari
        van datan” pohjalta tiivistäisin   den aikajänteellä, ellei hyöty-  nipotentiaali, jolla vähintään   Kirjoittaja pyörittää
        tulevaisuuden näin:      suhdetta parantavia teknisiä   kolmannes Suomen autokan-  bioenergian ja kaasu-
                                 ratkaisuja kyetä kehittämään.   nasta kulkisi lähes päästöttö-  autoilun yritystä.

        Tietoa kaasuautoilusta: Timo Isosaari puh 044 3271 830                       3/2018                  11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16