Page 13 - Seutulainen 2018-03
P. 13
Käännä konepelti kevääseen
Kia Stonic – maasturimaisesti
korotettu urheilullinen uutuus
Puutteita tämän hintaluo-
kan autossa toki etsivä löytää,
talvirenkaat yhdistettynä ties-
tömme karheuteen aiheuttaa
rengasmelua, joka on häirit-
sevä 80 km/h:n nopeudesta
alkaen. Äänentoistolaitteen
bassotaajuuksista on myös
säästelty. Mutta onneksi läm-
mityslaite ja penkinlämmitin-
kin on mitoitettu maamme
pakkaskeleihin riittäväksi.
Stonic on monipuolisimmin
personoitava Kia. Se tarkoit-
taa muun muassa 20 erilaista
kaksiväriyhdistelmää.
Hieman poikkeavaa on
jäykkä taka-aseli, joka tosin
toimii hyvin asfaltilla, mutta
kuoppaisilla teillä toisen pyö-
Kia Stonicin saa kolmella eri voimanlähteellä: 1,0-litraisen T-GDI -bensiiniturbomoottorilla
(120 hv), 1,2-litraisen (84 hv) bensiinimoottorilla tai 1,6-litraisen dieselmoottorilla (110 hv). rän joustoliike vaikuttaa myös
Koeajon auto oli 1,0-litraisen malli. Koeajo Tapio Metsoila. toiselle puolen. Mitään nega-
tiivista ei ratkaisusta huoman-
nut talvisessa ajolenkissämme.
K oreassa valmis- Hyvä ajotuntuma Lämmin talviauto täysin vertailukelpoinen mui-
Kian laatu on kaikin puolin
tettu Kia Stonic
on pieni ja mie- Kiihdytyksissä ja jopa mutkissa Kaiken kaikkiaan auton urhei- hin merkkeihin ja maassamme
lenkiintoisesti muotoiltu B- auto käyttäytyy yllätyksettö- lullinen yleisilme tulee ajaessa 13-vuotisen historian aikana
segmentin katumaasturi, joka mästi ja varmasti. Ohjaus on lunastetuksi. Stonic todella merkillä on erittäin uskollinen
perustuu Kia Rion tekniikkaan. miellyttävän tuntuinen, kevyt tarjoaa pikkukatumaasturin asiakaskuntakin.
Rioon nähden siinä on korke- ja palauttaa hyvin. Vaihteisto fiiliksen kilpailukykyiseen hin- Kiaa myy Tampereella
ampi maavara ja istuinkorke- on selkeä ja ergonominen. taan. mm. J-Rintajouppi Tampereen
us. Stoniciakin saa vain etu- Auton kosketusnäyttöön Hinnat alkavat 17 826 Lielahdessa. Valtakunnallisesti
vetoisena ja kolmisylinterinen on saatavilla vakiona älypu- eurosta. Varustetasoja on kol- Kian markkinaosuus on 6-7
1,0 T-GDI lienee se suosituin helinten integroimista varten me: LX, EX ja TX. Lisäksi EX- prosentin välissä, mutta Pir-
versio, eikä ihme, sillä se on Android Auto™- ja Apple ja TX-versiot ovat saatavana kanmaalla se on kivunnut rei-
kevyt, taloudellinen ja silti erit- CarPlay™ -palvelut. Kosketus- kaksivärisinä Design-versioina. luun kymmeneen prosenttiin.
täin suorituskykyinen hyvin al- näyttö on helppokäyttöinen, seitsemän vuoden takuun Menevin malli on viime vuosi-
haisilta kierrosluvuilta vääntöä kuten koko sisätilojen muut- kaikkien uusien Kia-mallien na ollut Rio ja Niro Hybrid.
tarjoava nykyajan talousihme. kin säätimet. tavoin.
Urheilullisen tunnelman Stonicissa on 352–1155
tarjoava kevyt Stonic ehtii kiih- litraa tavaratilaa. Maavara on
keimpäänkin kaupunkiliiken- 165–183 mm vannekoosta
teeseen varmuudella mukaan. riippuen. Yli 175-senttisen Plussaa
Korin rakenteessa on käytetty kuljettajan takana mahtuu is- + urheilullinen ajettavuus
51 prosenttia suurlujuusteräs- tumaan mukavasti samaa ko- + selkeä ohjaamo
tä. Ratkaisulla on mm. pudo- koluokkaa oleva henkilö. Tilaa + vaihteiston toimivuus
+ korin muotoilu ja alustan suojaus kiveniskuilta
tettu kokonaispainoa, ja näin on siis hieman enemmän kuin
polttoaineen kulutus pienenee B-segmentin autoissa keski- MIInusTa
ja kiihtyvyys kasvaa, kun teho- määrin. – sisämelu talvirenkailla suurissa nopeuksissa
painosuhde saadaan parem- – radion bassotoiston puutteellisuus
paan kuosiin.
13
Koko lehti netissä: www.seutulainen.fi 3/2018 13