Page 10 - Seutulainen 2020-07
P. 10
Tervetuloa Pälkäneelle
Notkealla
kuljetusliikkeellä
mittarissa jo
puoli vuosisataa
K uljetusliike Jaakko deltyä. Liikenneluvilla määritel-
Pohjola Oy:n kel-
tiin, mitä tuotteita saadaan kul-
taiset yhdistelmät jettaa ja millä alueella. Erilaisia
ovat tuttu näky maanteillä. lupia jouduttiin aina hakemaan - Yksikään päivä ei
Pälkäneläisessä perheyh- lisää, kertoo Virpi Pohjola. ole ollut samanlainen,
tiössä on koettu alan monet Yrityksen nykyinen toimitila kertoo kuljetusliikkeen
muutokset ja mutkat, ylämäet Kankaanmaan teollisuusalueel- toimintaan kasvanut
Virpi. Toimistokoirat
ja alamäet. Kovalla työnteolla, la on järjestyksessään toinen. Sidu ja Minttu ovat
hyvällä maineella ja osaavalla Se rakennettiin 1990-luvulla ja usein touhussa mukana
tiimillä on jokaisesta risteyksestä remontoitiin tänä keväänä.
päästy aina jatkamaan matkaa. Naapurissa aikoinaan sijain-
Kolme vuotta sitten yritys nut Tammetin verkkotehdas ten kokemuksella ja alan en- sa. Kuljetusyrityksen toimintaa
valittiin Pälkäneen yrittäjien oli tärkeä työllistäjä. Pohjolan simmäisen ympäristösertifikaa- on siitä syystä hajautettu viiden
vuosisadan yritykseksi, samalla autoilla haettiin Tammisaaresta tin saajana. eri yhtiön alle.
kuin se juhli 50-vuotisjuhlavuot- lankaa, josta tehtiin Pälkäneel- - Tuolloin Venäjälle suun- Nykyisin kalustoon kuuluu
taan. Yrityksen asiat ovat alus- lä verkkoja; niitä puolestaan tautuvissa kuljetuksissa käytet- jo yli 40 autoa ja 80 perävau-
ta asti olleet tiivis osa Pohjolan kuskattiin rakennustyömaille tiin suomalaista kalustoa. Meillä nua. Jaakko Pohjola Oy työllis-
perheen elämää. Nyt ohjaksissa ympäri Suomea. Hyvä ja jous- oli 37 autoa Venäjän liikentees- tää tänä päivänä viitisenkym-
on toinen sukupolvi, ja kolmas- tava yhteistyö Tammetin kanssa sä, joita lastattiin tai purettiin mentä työntekijää. Kaluston
kin on jo kyydissä. mahdollisti muun muassa uusia koko ajan, Virpi muistelee. laajuuden ansiosta on helpom-
- Olen pyörinyt mukana kalustohankintoja. - Venäjän ajot loppuivat sit- pi järjestellä kuljetettavaa aina
pikkulikasta lähtien. Pääsin mu- ten lähes yhdessä yössä ruplan myös paluukuormaksi. Paino-
kaan reissuun, jos lupasin, ett- Venäjän kuljetuksiin devalvointiin. pisteet ovat rakennusteollisuu-
en kysy, koska mennään kotiin. suuri kysyntä den kuljetuksissa ja sopimuslii-
Kuljettajat, autot ja asiakkaat Hyvä porukka töissä kenteessä.
tulivat vuosien varrella tutuiksi, Elementti- ja rakennusta- Paljon on alalla muuttunut.
muistelee toimitusjohtaja Virpi varakuljetukset vähenivät Seuraava äkillinen muutos oli Nykyrekat näkyvät reaaliajassa
Pohjola. 1990-luvun lamassa, jolloin vuonna 2009, kun rakennus- kartalla ja digitaaliset ajopäivä-
tilalle alettiin hankkia ajoja Ve- puolen kuljetukset romahtivat kirjat ovat käytössä.
Pienestä suureksi näjän paisuvilta markkinoilta. Suomessa. - Ajaminen on vain pieni
Se pelasti monta kuljetusalan - Liikevaihto putosi 40 pro- osa kuskin työtä, muun muassa
Kun laitikkalaispariskun- yritystä. senttia. Onneksi meillä on aina asiakaspalvelun taito on oleellis-
ta Jaakko ja Kyllikki Pohjola – Homma aloitettiin aivan ollut tarkka taloudenpito, jon- ta. Meillä on tosi hyvä porukka,
haki liikenneluvan ja perusti nollasta. Kaikki piti opetella vii- ka ansiosta on pärjätty. ja se on yritykselle erittäin tärke-
yrityksen, tien päällä oli vain sumeista, liikennevakuutuksista - Päätimme, että emme voi ää, toteaa Virpi Pohjola.
yksi auto, talvella oli lastina ja rokotuksista alkaen, Virpi to- olla vain yhden toimialan varas-
puuta ja kesällä ajettiin Tie- ja teaa.
vesirakennushallituksen ajoja. Pohjolan rekat kyyditsivät
Sitten Jaakko Pohjola hankki itärajan taakse rakennustarvik-
soranajoon seudun ensimmäi- keita, muun muassa element-
sen kolmeakselisen kuorma- tejä Kangasalta. Myöhemmin
auton, jolla hän päihitti kuor- Venäjälle ajettiin myös elektro-
mien koossa kaikki muut. niikkaa ja elintarvikkeita.
Pikkuhiljaa autojen, ajojen Olosuhteet itärajan takana
ja työntekijöiden määrät kasvoi- olivat hyvin erilaiset kuin Suo- Monipuolinen kalusto ja
osaaminen vievät haasta-
vat. - Kuorma-autoliikenne oli men maanteillä. Jaakko Pohjola vatkin kuljetukset perille.
70- ja 80 -luvuilla todella sää- sai mainetta Venäjän kuljetus-
10 7/2020