Page 10 - Seutulainen 2020-07
P. 10

Tervetuloa Pälkäneelle

        Notkealla


        kuljetusliikkeellä

        mittarissa jo


        puoli vuosisataa




          K      uljetusliike Jaakko   deltyä. Liikenneluvilla määritel-
                 Pohjola Oy:n kel-
                                 tiin, mitä tuotteita saadaan kul-
                 taiset yhdistelmät   jettaa ja millä alueella. Erilaisia
        ovat tuttu näky maanteillä.  lupia jouduttiin aina hakemaan   - Yksikään päivä ei
           Pälkäneläisessä perheyh-  lisää, kertoo Virpi Pohjola.   ole ollut samanlainen,
        tiössä on koettu alan monet   Yrityksen nykyinen toimitila   kertoo kuljetusliikkeen
        muutokset ja mutkat, ylämäet   Kankaanmaan teollisuusalueel-  toimintaan kasvanut
                                                              Virpi. Toimistokoirat
        ja alamäet. Kovalla työnteolla,   la on järjestyksessään toinen.   Sidu ja Minttu ovat
        hyvällä maineella ja osaavalla   Se rakennettiin 1990-luvulla ja   usein touhussa mukana
        tiimillä on jokaisesta risteyksestä   remontoitiin tänä keväänä.
        päästy aina jatkamaan matkaa.   Naapurissa aikoinaan sijain-
           Kolme vuotta sitten yritys   nut  Tammetin  verkkotehdas   ten kokemuksella ja alan en-  sa. Kuljetusyrityksen toimintaa
        valittiin Pälkäneen yrittäjien   oli tärkeä työllistäjä. Pohjolan   simmäisen ympäristösertifikaa-  on siitä syystä hajautettu viiden
        vuosisadan yritykseksi, samalla   autoilla haettiin Tammisaaresta   tin saajana.  eri yhtiön alle.
        kuin se juhli 50-vuotisjuhlavuot-  lankaa, josta tehtiin Pälkäneel-  - Tuolloin Venäjälle suun-  Nykyisin kalustoon kuuluu
        taan. Yrityksen asiat ovat alus-  lä verkkoja; niitä puolestaan   tautuvissa kuljetuksissa käytet-  jo yli 40 autoa ja 80 perävau-
        ta asti olleet tiivis osa Pohjolan   kuskattiin  rakennustyömaille   tiin suomalaista kalustoa. Meillä   nua. Jaakko Pohjola Oy työllis-
        perheen elämää. Nyt ohjaksissa   ympäri Suomea. Hyvä ja jous-  oli 37 autoa Venäjän liikentees-  tää tänä päivänä viitisenkym-
        on toinen sukupolvi, ja kolmas-  tava yhteistyö Tammetin kanssa   sä, joita lastattiin tai purettiin   mentä työntekijää. Kaluston
        kin on jo kyydissä.      mahdollisti muun muassa uusia   koko ajan, Virpi muistelee.   laajuuden ansiosta on helpom-
           - Olen pyörinyt mukana   kalustohankintoja.        - Venäjän ajot loppuivat sit-  pi järjestellä kuljetettavaa aina
        pikkulikasta lähtien. Pääsin mu-                   ten lähes yhdessä yössä ruplan   myös paluukuormaksi. Paino-
        kaan reissuun, jos lupasin, ett-  Venäjän kuljetuksiin   devalvointiin.     pisteet ovat rakennusteollisuu-
        en kysy, koska mennään kotiin.   suuri kysyntä                              den kuljetuksissa ja sopimuslii-
        Kuljettajat, autot ja asiakkaat                    Hyvä porukka töissä      kenteessä.
        tulivat vuosien varrella tutuiksi,   Elementti- ja rakennusta-                 Paljon on alalla muuttunut.
        muistelee toimitusjohtaja Virpi   varakuljetukset vähenivät   Seuraava äkillinen muutos oli   Nykyrekat näkyvät reaaliajassa
        Pohjola.                 1990-luvun lamassa, jolloin   vuonna 2009, kun rakennus-  kartalla ja digitaaliset ajopäivä-
                                 tilalle alettiin hankkia ajoja Ve-  puolen kuljetukset romahtivat   kirjat ovat käytössä.
        Pienestä suureksi        näjän paisuvilta markkinoilta.   Suomessa.            - Ajaminen on vain pieni
                                 Se pelasti monta kuljetusalan   - Liikevaihto putosi 40 pro-  osa kuskin työtä, muun muassa
        Kun  laitikkalaispariskun-  yritystä.              senttia. Onneksi meillä on aina   asiakaspalvelun taito on oleellis-
        ta Jaakko ja Kyllikki Pohjola   – Homma aloitettiin aivan   ollut  tarkka taloudenpito, jon-  ta. Meillä on tosi hyvä porukka,
        haki liikenneluvan ja perusti   nollasta. Kaikki piti opetella vii-  ka ansiosta on pärjätty.  ja se on yritykselle erittäin tärke-
        yrityksen, tien päällä oli vain   sumeista, liikennevakuutuksista   - Päätimme, että emme voi   ää, toteaa Virpi Pohjola.
        yksi auto, talvella oli lastina   ja rokotuksista alkaen, Virpi to-  olla vain yhden toimialan varas-
        puuta ja kesällä ajettiin Tie- ja   teaa.
        vesirakennushallituksen ajoja.   Pohjolan rekat kyyditsivät
        Sitten Jaakko Pohjola hankki   itärajan taakse rakennustarvik-
        soranajoon seudun ensimmäi-  keita, muun muassa element-
        sen kolmeakselisen kuorma-  tejä Kangasalta. Myöhemmin
        auton, jolla hän päihitti kuor-  Venäjälle ajettiin myös elektro-
        mien koossa kaikki muut.   niikkaa ja elintarvikkeita.
           Pikkuhiljaa autojen, ajojen   Olosuhteet itärajan takana
        ja työntekijöiden määrät kasvoi-  olivat hyvin erilaiset kuin Suo-            Monipuolinen kalusto ja
                                                                                      osaaminen vievät haasta-
        vat. - Kuorma-autoliikenne oli   men maanteillä. Jaakko Pohjola               vatkin kuljetukset perille.
        70- ja 80 -luvuilla todella sää-  sai mainetta Venäjän kuljetus-
   10               7/2020
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15