Page 4 - Seutulainen 2018-12
P. 4
PÄÄKIRJOITUS tetään - ymmärretään, miten
Hyvää joulua
Kuva: Studio Karling suomalaiselle ostoskäyttäytyminen heijastuu
niin ympäristön tilaan kuin ih-
misten ja eläinten hyvinvoin-
tiinkin.
Kotimaisen joululahjan
työlle hankkimisen voi nähdä myös
lähituotannon kannattamise-
na. Lähellä tuotetun alkuperä
ja tuotantoketju ovat helppoja
selvittää, jolloin kuluttajankin
Työelämä 2020 -hankkeen osta tuottavana, rehellisyyttä on vaivattomampaa varmistua
teettämään Luottamuskyse- arvostetaan. Kaikki tämä hei- sen tuotannon vastuullisuu-
J o muutamana lyyn vastanneista 74 prosent- jastuu kokonaisluottamuksena desta. Lähellä tuotettu tuote
tia uskoo, että suomalaisuus
vuonna on joulu-
yrityksiä kohtaan.
on myös ympäristöystävälli-
kuun alussa jär- lisää yrityksen luotettavuutta. Suomalaisten tuotteiden nen valinta, minimoidessaan
jestetty Osta työtä Suomeen Suomalaisuuden nähdään suosiminen on monella tapaa pakkausmateriaalin määrän
-kampanja, muistuttamaan merkitsevän tuotteiden, pal- erinomainen kulutuspäätös. että kuljetetut kilometrit.
kuluttajia kotimaisen työn tär- veluiden ja yritysten luotetta- Esimerkiksi tuottajien työolot, Vaikka kulutuksemme on
keydestä ja kulutusvalintojen vuutta. tekemisen eettisyys sekä luon- edelleen kansainvälisesti kat-
vaikutuksesta työpaikkoihin. Kotimaassa tehtävästä non kunnioittaminen ovat soen maltillista, esimerkiksi
Tänä vuonna Osta työtä Suo- työstä saa olla terveellä ta- Suomessa hyvällä mallilla. alle OECD-maiden keskiarvon,
meen -päivää vietetään 7. valla ylpeä. Suomalaisen Työn Nämä seikat kiinnostavat ny- kuluttavat suomalaiset nyky-
joulukuuta, oivallisesti lahjase- Liitosta muistutetaan, että yh- kykuluttajaa, joka tiedostaa ään kymmenen kertaa enem-
songin aikaan. teiskuntamme on maailman- kuluttamisen vastuullisuuden. män kuin sata vuotta sitten.
Kampanjan ydinsanoma laajuisesti tarkasteltuna hyvin Vaikkakin hinta ja osta- Ei siis ole yhdentekevää,
on, että jos kaikki suomalai- homogeeninen ja tasa-arvoi- misen helppous edelleenkin mikä on pukinkontin kotimai-
set laittaisivat kympin kuussa nen – isossa kuvassa olemme painavat vaakakupissa eniten, suusaste, nyt kun jälleen ker-
enemmän kotimaisiin tuot- hyvin yhtenäinen ja kehittynyt ovat kuluttajat entistä enem- ran käymme viettämään vuo-
teisiin ja palveluihin, maahan yhteiskunta. Suomalainen työ- män perillä tuotteiden eetti- den tärkeintä kulutusjuhlaa.
syntyisi vuosittain 10 000 uut- elämä nähdään joustavana ja syydestä ja ekologisuudesta.
ta työpaikkaa. matalien hierarkioiden ansi- Valintojen vaikutuksista väli- Moona Metsoila
Julkaisija: Seutulainen Oy, Kangasalantie 921, 36200 Kangasala Päätoimittaja/ laskutus Moona Metsoila 050 537 7774
[email protected] Toimitusjohtaja/ myynti Tapio Metsoila 050 5318137
Jakelu: Posti Group Oyj:n ja Ykkösjakelut Oy:n osoitteeton jakelu joka kotiin: Yhteystiedot: www.seutulainen.fi
Kangasala, Sahalahti, Luopioinen, Pälkäne, Kuhmalahti, Nokia, Pirkkala, Lehden vastuu virheistä rajoittuu ilmoitusten hintaan.
Lempäälä, Orivesi, Juupajoki ja Itä-Tampere (Vehmaisista Kämmenniemeen). Veloitamme ilmoitusten, juttujen ja kuvien luvattomasta
Päiväjakelu talousalueella, jossa asuu noin 125 000 kuluttajaa. käytöstä.
• AUTOVAHINKOJEN
TARKASTUSASEMA
• VAURIOKORJAAMO
• AUTOMAALAAMO
• TUULILASIPALVELUT
- sijaisauto veloituksetta
• KAIKKI MERKIT
• KAIKKI VAKUUTUSYHTIÖT
PAIKALLISTA • LAATUA • TAKUULLA! Pasinkuja 7
www.kolarimaalauscenter.fi • puh.030 636 4390 Kangasala
4 12/2018