Page 5 - Seutulainen 2020-11
P. 5

ja turvallisuudessa ja tien laa-
                                                                                    tutasossa.
                                                                                       Valtatie 9:n perusparan-
                                                                                    nus on syksyn mittaan käyn-
                                                                                    nistynyt Orivedellä. Valtatietä
                                                                                    parannetaan noin viiden kilo-
                                                                                    metrin matkalla rakentamalla
                                                                                    tielle keskikaiteelliset ohitus-
                                                                                    kaistat sekä Tampereen että
                                                                                    Oriveden suuntaan. Nykyiset
                                                                                    yksityisteiden suorat liittymät
                                                                                    katkaistaan. Louhintojen takia
        Kansanedustajat kiirehtivät                                                 liikenteelle aiheutuu ajoittain
                                                                                    merkittävää haittaa.
                                                                                       Tieosuudella liittymäjär-
        ysitien parantamista                                                        jestelyjä parannetaan raken-

                                                                                    tamalla kääntymiskaistoja ja
                                                                                    rinnakkaisteitä sekä väistötila
                                                                                    Teerimaantien liittymään. Li-
           P      irkanmaalaiset   tie kuuluu Väyläviraston mää-  nopeus ovat tyypillisiä ysitielle.   säksi urakassa parannetaan

                  kansanedustajat
                                                                                    valaistusta, uusitaan riista-
                                                           Valtatie 9:lle on hankalaa ja
                                 rittelemiin raskaan liikenteen
                  ovat jättäneet   runkoyhteyksiin. Tien vaiku-  vaarallistakin liittyä, mikä on   aitoja ja rakennetaan uusi ali-
        vuoden 2021 valtion talous-  tusalueella asuu yli 1,9 miljoo-  vaikuttanut rajoittavasti muun   kulkukäytävä kevyelle liiken-
        arvioon aloitteita vauhdittaak-  naa ihmistä.      muassa joukkoliikenteen reit-  teelle.
        seen valtatie 9:n parantamista.   Tampereen päässä valtatie   teihin.          Perusparannus valmistuu
        Tampereen ja Oriveden välisen   9 on Suomen vilkkain kaksi-  Tien kapasiteetti ei ny-  ensi vuoden loppuun men-
        valtatie 9:n muuttamiseen ne-  kaistainen tie, jossa liikenne-  kyisellään riitä palvelemaan   nessä. Rakennustöiden kus-
        likaistaiseksi välillä Alasjärvi-  määrä on 21 400 ajoneuvoa   elinkeinoelämän tarpeita. Lii-  tannusarvio on noin yhdeksän
        Käpykangas esitetään 69 mil-  vuorokaudessa. Tampere–Ori-  kenneturvallisuuden kannalta   miljoonaa euroa.
        joonan euron määrärahaa.  vesi -yhteysvälin liikennemää-  tilanne on jo kriittinen, tode-  – Haasteena urakassa on
           Kansanedustajien mukaan   rän arvioidaan olevan vuonna   taan Oriveden, Kangasalan ja   hyvin vilkas tie, sillä liikenne-
        Tampereen ja Oriveden välisen   2040 jo 16 000 - 33 000 ajo-  Tampereen kaupunkien kan-  määrä on keskimäärin 11 000
        tien muuttaminen nelikaistai-  neuvoa vuorokaudessa.  nanotossa.            ajoneuvoa vuorokaudessa.
        seksi tulee toteuttaa ja työt   Raskaan liikenteen osuus   Tampereen ja Oriveden   Pyrimme tekemään työt niin,
        tulisi aloittaa viipymättä välillä   tällä tiellä on poikkeuksellisen   välinen osuus ei täytä alkuun-  että liikennehaittoja on mah-
        Alasjärvi-Käpykangas.    suuri. Vuoteen 2030 mennes-  kaan päätielle asetettuja ta-  dollisimman vähän, kertoo
           Suomen liikenneverkon   sä raskaan liikenteen määrä   voitteita. Puutteita on erityi-  Kreate Oy:n työmaapäällikkö
        strategisessa tilannekuvassa   Aitovuoren ja Tarastejärven   sesti liikenteen sujuvuudessa   Mari Sipilä.
        yhteysvälillä Tampere-Jyväs-  välillä on nousemassa jo 2600
        kylä on maamme pääväylistä   ajoneuvoon vuorokaudessa.
        eniten merkittäviä palveluta-  Pirkanmaan maakuntakaa-
        sopuutteita ja toiseksi eniten   vassa osoitetaan valtatie 9:n
        merkittäviä liikenneturvallisuu-  varrelle uusia työpaikka-aluei-
        teen liittyviä puutteita, kertoo   ta esimerkiksi Tarastenjärven
        Pirkanmaan kansanedustajien   jätteenkäsittelyalueen ympä-
        neuvottelukunnan puheenjoh-  ristöön, maanvastaanotto- ja
        taja Veijo Niemi.        kierrätysalueita, kiviaineshuol-
                                 lon alueita, puuterminaaleja
        Maan vilkkain            sekä tuulivoimaa. Tarastenjärvi
        kaksikaistainen          tulee olemaan Suomen mitta-
                                 vin kiertotalousalue.
        Valtatie 9 muodostaa yhden
        Suomen tärkeimmistä itä- Kapasiteetti ei riitä
        länsi -suuntaisista kuljetusten
        reiteistä ja se on keskeinen   Tampere-Orivesi -välillä eli 35
        poikittaisliikenteen valtasuoni.   kilometrin matkalla on yh-
        Valtatie 9 on myös osa Eu-  teensä seitsemän kilometriä
        roopan laajuista TEN-T (E63)   ohituskieltoa. Ruuhkissa sei-
        kattavaa liikenneverkkoa ja   sominen ja epätasainen ajo-
        Koko lehti netissä: www.seutulainen.fi                                     11/2020                    5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10