Page 5 - Seutulainen 2020-11
P. 5
ja turvallisuudessa ja tien laa-
tutasossa.
Valtatie 9:n perusparan-
nus on syksyn mittaan käyn-
nistynyt Orivedellä. Valtatietä
parannetaan noin viiden kilo-
metrin matkalla rakentamalla
tielle keskikaiteelliset ohitus-
kaistat sekä Tampereen että
Oriveden suuntaan. Nykyiset
yksityisteiden suorat liittymät
katkaistaan. Louhintojen takia
Kansanedustajat kiirehtivät liikenteelle aiheutuu ajoittain
merkittävää haittaa.
Tieosuudella liittymäjär-
ysitien parantamista jestelyjä parannetaan raken-
tamalla kääntymiskaistoja ja
rinnakkaisteitä sekä väistötila
Teerimaantien liittymään. Li-
P irkanmaalaiset tie kuuluu Väyläviraston mää- nopeus ovat tyypillisiä ysitielle. säksi urakassa parannetaan
kansanedustajat
valaistusta, uusitaan riista-
Valtatie 9:lle on hankalaa ja
rittelemiin raskaan liikenteen
ovat jättäneet runkoyhteyksiin. Tien vaiku- vaarallistakin liittyä, mikä on aitoja ja rakennetaan uusi ali-
vuoden 2021 valtion talous- tusalueella asuu yli 1,9 miljoo- vaikuttanut rajoittavasti muun kulkukäytävä kevyelle liiken-
arvioon aloitteita vauhdittaak- naa ihmistä. muassa joukkoliikenteen reit- teelle.
seen valtatie 9:n parantamista. Tampereen päässä valtatie teihin. Perusparannus valmistuu
Tampereen ja Oriveden välisen 9 on Suomen vilkkain kaksi- Tien kapasiteetti ei ny- ensi vuoden loppuun men-
valtatie 9:n muuttamiseen ne- kaistainen tie, jossa liikenne- kyisellään riitä palvelemaan nessä. Rakennustöiden kus-
likaistaiseksi välillä Alasjärvi- määrä on 21 400 ajoneuvoa elinkeinoelämän tarpeita. Lii- tannusarvio on noin yhdeksän
Käpykangas esitetään 69 mil- vuorokaudessa. Tampere–Ori- kenneturvallisuuden kannalta miljoonaa euroa.
joonan euron määrärahaa. vesi -yhteysvälin liikennemää- tilanne on jo kriittinen, tode- – Haasteena urakassa on
Kansanedustajien mukaan rän arvioidaan olevan vuonna taan Oriveden, Kangasalan ja hyvin vilkas tie, sillä liikenne-
Tampereen ja Oriveden välisen 2040 jo 16 000 - 33 000 ajo- Tampereen kaupunkien kan- määrä on keskimäärin 11 000
tien muuttaminen nelikaistai- neuvoa vuorokaudessa. nanotossa. ajoneuvoa vuorokaudessa.
seksi tulee toteuttaa ja työt Raskaan liikenteen osuus Tampereen ja Oriveden Pyrimme tekemään työt niin,
tulisi aloittaa viipymättä välillä tällä tiellä on poikkeuksellisen välinen osuus ei täytä alkuun- että liikennehaittoja on mah-
Alasjärvi-Käpykangas. suuri. Vuoteen 2030 mennes- kaan päätielle asetettuja ta- dollisimman vähän, kertoo
Suomen liikenneverkon sä raskaan liikenteen määrä voitteita. Puutteita on erityi- Kreate Oy:n työmaapäällikkö
strategisessa tilannekuvassa Aitovuoren ja Tarastejärven sesti liikenteen sujuvuudessa Mari Sipilä.
yhteysvälillä Tampere-Jyväs- välillä on nousemassa jo 2600
kylä on maamme pääväylistä ajoneuvoon vuorokaudessa.
eniten merkittäviä palveluta- Pirkanmaan maakuntakaa-
sopuutteita ja toiseksi eniten vassa osoitetaan valtatie 9:n
merkittäviä liikenneturvallisuu- varrelle uusia työpaikka-aluei-
teen liittyviä puutteita, kertoo ta esimerkiksi Tarastenjärven
Pirkanmaan kansanedustajien jätteenkäsittelyalueen ympä-
neuvottelukunnan puheenjoh- ristöön, maanvastaanotto- ja
taja Veijo Niemi. kierrätysalueita, kiviaineshuol-
lon alueita, puuterminaaleja
Maan vilkkain sekä tuulivoimaa. Tarastenjärvi
kaksikaistainen tulee olemaan Suomen mitta-
vin kiertotalousalue.
Valtatie 9 muodostaa yhden
Suomen tärkeimmistä itä- Kapasiteetti ei riitä
länsi -suuntaisista kuljetusten
reiteistä ja se on keskeinen Tampere-Orivesi -välillä eli 35
poikittaisliikenteen valtasuoni. kilometrin matkalla on yh-
Valtatie 9 on myös osa Eu- teensä seitsemän kilometriä
roopan laajuista TEN-T (E63) ohituskieltoa. Ruuhkissa sei-
kattavaa liikenneverkkoa ja sominen ja epätasainen ajo-
Koko lehti netissä: www.seutulainen.fi 11/2020 5